Kopci přírodního parku Vogtland

35 km

Trasa vede poblíž Přírodního parku Erzgebirge Vogtland a překoná údolí Flájského potoka (Flöha). Dvakrát nás provede městečkem Olbernhau a také projedeme obcí Heidersdorf. Nad údolím Rothental budeme přímo u hranice s Českou republikou.

Oblast: Brandov - Olbernhau

Dopravní

postupnost:

auto, Brandov – bus, cyklobus Chomutov – Hora Svaté Kateřiny
Nástupní místo: Obec Brandov – parkoviště před koncem obce 50°38'32"N, 13°22'45"E

Popis trasy:

Trasa začíná v malé příhraniční vesničce Brandov, která je vzdálena cca 0,5 km od hranic se SRN. Přejezd do Německa je možný pouze pro pěší nebo cyklisty. Několik set metrů od startu trasy míjíme vpravo hraniční předávací stanici pro zemní plyn Brandov. Pokračujeme dál přes hraniční přechod (1 km do města Olbernhau). Držíme se mírně vpravo a u cyklistického obchodu se servisem vjedeme vpravo na hlavní silnici č. 211, která je poměrně rušná. Po ní jedeme stále až na křižovatku (cca 3. km), kde hlavní silnici opustíme prudkým asfaltovým stoupáním (modrá turistická značka – směr Hirschberg). U pomníčku obětem války odbočíme vlevo a stále po modré značce stoupáme cestou Wettinnweg vzhůru. Stoupání je cca 3 km dlouhé se sklonem 8 %. Nastoupáme až do výšky  700 m n. m. Na vrcholu stoupání (6,5 km) opustíme modrou značku a odbočíme prudce vlevo směrem zpět. Čeká nás sjezd po šotolinové cestě, kde na cca 8. km budeme těsně před sjezdovkou, resp. vlekem odbočovat prudce vpravo. Odbočka je špatně značena. Projedeme krátkým sjezdem přes louky nad obcí Niederseiffenbach až na hlavní silnici (9. km), na které se dáme vlevo. Po cca 500 m odbočí trasa vlevo přes železniční přejezd. Podél domů v obci Eisenzeche vystoupáme na křižovatku (zelená značka) a dáme se opět vlevo. Na cca 10. km je třeba dobře sledovat značení, trasa odbočuje prudce vlevo mezi domky. Nyní vede přírodní naučnou stezkou do mírného kopce zhruba 1,5 km. Na celkovém 11,5. km odbočíme vlevo a zamíříme k zemědělské usedlosti (špatně značeno) do obce Heidersdorf. Napojíme se zde na cyklotrasu Sächsische Mittelgebirge (Saská středohoří). Obcí projedeme a po mírném stoupání na jejím konci (cca 13. km) odbočíme vlevo. Kousek za vrcholem stoupání, cca 16. km odbočíme vpravo a opustíme tak cyklotrasu. Sjezdem dlouhým cca 4,5 km sjedeme opět do města Olbernhau. Pokračujeme  nad městem zhruba 2,5 km dlouhým úsekem asfaltovou cestou mezi poli. Najetím na hlavní silnici č. 211 se dostaneme k druhé části této trasy. Po zhruba 200 m odbočíme z hlavní silnice vlevo a první odbočkou opět vpravo, čímž se dostaneme na cyklostezku nad železniční tratí. Ta nás postupně dovede vzhůru k odbočce nad průmyslovým objektem (23. km). Odbočíme vlevo až dojedeme k začátku lesní cesty, kterou se vydáme na stoupání bukovým lesem. Stoupání je dlouhé cca 2,5 km, s průměrným sklonem 9 % a dovede nás do nejvyššího místa trasy (cca 740 m). Stále se držíme žluté značky a šotolinové lesní cesty Roter Hirschweg, která nás obloukem dovede na modrou turistickou značku cesty Stößerfelsenweg. Na této cestě jsou dva pěkné výhledy do údolí. Zvlněným sjezdem dlouhým cca 6 km dojedeme zpět do města Olbernhau a přes hraniční přechod zpět do Brandova.

Zajimavosti

Náš tip:

Olbernhau
Město Olbernhau leží v idylickém údolí řeky Flöhy (Flájský potok) a ze všech stran jej obklopují Krušné hory. V jeho blízkém okolí, se nachází dalších šest údolí při potocích Schweinitz, Natzschung, Dörfel, Rungstock, Biela a Bären, které se vlévají do řeky Flöha a společně s okolní krajinou  tak daly Olbernhau jméno: „Město sedmi údolí“. Se svými 10 000 obyvateli se počítá k jednomu z největších měst středního Krušnohoří.

Nej na trase:

Krušnohorské muzeum skla v Neuhausenu
Vzniklo díky dříve velmi rozsáhlé produkci skla v Krušných horách, která byla bohužel v 19. století nahrazena kvalitnější a levnější produkcí, např. ze sousedních Čech či Lužice. Funguje zde v omezeném provozu také ukázková dílna, kde si můžete prohlédnout proces výroby skla a jeho zdobení, foukání, malování nebo gravírování.

Muzeum Saigerhütte v Olbernhau neboli Měděný hamr - Téměř 500 let staré centrum zpracování mědi. Huť byla založena roku 1537 z důvodu získávání stříbra. Tzv. Saigrovým postupem se zde po staletí získávalo nejen to ale i jiné kovy jako měď. Tento památník se skládá z 22 historických zařízení a vše je obehnáno pozůstatky obranné zdi.

Praktické:
V případě poruchy si můžete nechat v Olbernhau opravit kolo, neboť je zde cykloservis.

Ústecký kraj Brána do Čech Wirtschaftsförderung Erzgebirge GmbH Erzgebirge KEG Pirna

Projekt Cykloregion Krušné hory byl podpořen z finančních prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj.