Krupkou nahoru a dolů

42 km

Trasa vede bukovými svahy Krušných hor z Krupky až do Adolfova, kde se stočí do Zadní Telnice, aby nás opět přes Adolfov dovedla na krásnou vyhlídku Komáří hůrka. Přestože není trasa technicky náročná, svým profilem i terénními částmi je vhodná pro horská kola. S nimi se jedná o krásný sportovní celodenní výlet.

Oblast: Krušné hory – Cínovecký hřeben
Délka: 41,5 km
Převýšení: 1320 m

Typ kola / Povrch:

Horské kolo / 50 % asfalt, 30 % šotolina, 20 % lesní cesta
Náročnost: 4 z 5
Informační centra: Adresa: Krupka

Dopravní

postupnost:

Auto, bus – Krupka, cyklobus Ústí nad Labem - Telnice
Nástupní místo: Krupka - placené parkoviště u nástupu na lanovou dráhu 50°41'12"N, 13°52'25"E

 

Popis trasy:

 

Z parkoviště u nástupu na lanovku se trasa klikatí příjemnou stezkou pod stromy v sousedství zahrádek obyvatel Krupky. Sledujeme modrou značku. Z modré značky odbočíme na první asfaltové cestě doprava s kopce zhruba 1,5 km od startu trasy. Těsně před železničním podjezdem uhneme doleva a začneme stoupat po CT 3009. Stoupání je převážně po asfaltové kvalitní cestě se zákazem vjezdu motorových vozidel. Stoupání je dlouhé 8 km s průměrným sklonem 7,5 %, přičemž nastoupáme zhruba 571 výškových metrů. Po 4,5 kilometrech naší trasy se krátce změní povrch z asfaltového na kamenitý, na tomto místě odbočíme mírně vpravo z krátkého kopce. Na 7. kilometru se můžeme občerstvit u studánky U Žabáka. CT 3009 sledujeme (dvakrát odbočíme vpravo na rozcestích) až na silnici vedoucí do Adolfova (červená značka). Po této silnici jedeme cca 750 m a odbočíme vpravo na pastvinu a vydáme se po modré značce. Před vjezdem do lesa je přes cestu závora. Po 12,5 km trasy se značení zcela neshoduje s některými mapami, ale intuitivně pokračujete stále po stejné asfaltovo-štěrkové cestě s kopce krásným bukovým lesem s výhledem vpravo do kraje. Po 14,5 km trasy opustíme modrou značku a odbočíme vpravo. Cesta nás dovede přes sjezdovky až na silnici do Zadní Telnice. Zadní Telnici opustíme ve velké pravotočivé serpentině zhruba na 17. kilometru a dáme se po modré značce směrem na rozcestníku značený cíl „Pod Liškárnou“. Touto lesní cestou jedeme až na silnici vedoucí do Krásného Lesa, po které se vydáme doleva, tedy do kopce. V obci Krásný Les pokračujeme stále rovně podél potoka až na CT 3017, která ze silnice odbočuje vlevo, a pak prudce stoupá. Tento úsek CT 3017 je po loukách a cesta nebývá občas dobře projetá. Alternativně můžeme z Krásného Lesa vyjet po silnici CT 23. Po 26,5 km trasy opustíme předčasně CT 3017 pro její špatnou závěrečnou část, odbočíme vlevo a dostaneme se touto propojkou na asfaltovou silnici, kde vede CT 23. Po této silnici s minimálním provozem dojedeme až na rozcestí Habartice (31,5 km), kde se dáme po červené značce přes Fojtovickou pláň až na Komáří hůrku (nejvyšší místo trasy 809 m n. m., 34 km). Odtud jedeme už jen z kopce po žluté značce, která nás pod lanovkou dovede až na hlavní silnici vedoucí z Horní Krupky směrem do Krupky. Příjemným sjezdem po silnici se serpentinami dostaneme až do obce Krupka. Na jejím začátku (39,5 km) odbočíme u kostela z hlavní silnice vlevo a držíme se opět žluté značky. Ta nás provede křížovou cestou v aleji až na naše cílové, resp. nástupní místo.

Zajimavosti

Náš tip:
 
Hrad Krupka – Původně strážní pevnost na ochranu cínových dolů hornického městečka a obchodní stezky do Saska, kterou založil v počátcích 14. století král Jan Lucemburský. Později za vlády rodu Šternberků v letech 1695 - 1697, se obranná funkce hradu vytrácela, stavba byla rozšířena o budovu na nádvoří pro panský horní úřad. Sídlila zde správa krupského statku a vrchnostenský úřad. Dnešních rekreačních a turistických účelů začal hrad nabývat až v 19. století. Dodnes zde tedy funguje příjemná restaurace a možnost nedalekého ubytování.

Nej na trase:
 
Vyhlídka Komáří hůrka 806 m n. m. – původně nazývána Mückberg. Zdvihá se nad hornickým městečkem Krupka a tvoří významnou dominanu hřebene Krušných hor. Výstup k vrcholu vám může ulehčit lanová dráha, jejíž nástupní stanice se nachází v Bohosudově, městské části Krupky.
 
Hrad Kyšperk (GPS 50°41'46"N, 13°53'20"E), který se ve středověkých pramenech obvykle nazývá Geiersberg, případně Supí hora, byl postaven na ostrohu orientovaném severojižně a střeží cestu od Unčína k vrcholům Krušných hor.
 
Lanovka na Komáří vížku. Téměř 2,5 km dlouhá dvousedačková lanovka, v současnosti nejdelší svého druhu bez mezizastávky v ČR a v době své výstavby, tedy na počátku 60. let minulého století, byla dokonce nejdelší ve střední Evropě. Nástupní stanice se nachází v městské částí Bohosudov, jen pár minut chůze od stanice ČD Bohosudov – zastávka. Lanovkou je možné přepravovat také jízdní kola
 
Štola Starý Martin
Díky jedné z nejbohatších a nejdelších cínových rudných žil nazvané Lukáš, představovala pro těžbu v krupském revíru jedno z nejvýznamnějších důlních děl. S délkou 2 km byla nejdelší v ČR a dokonce i celé střední Evropě. Pro návštěvníky je zde připravena prohlídková trasa a zázemí pro čekající na prohlídku s výstavkou hornických potřeb.

Praktické:
 
Fojtovická pláň a obecně celá horní část trasy je velice větrná, doporučujeme tedy vhodné oblečení na větrné podmínky. Hodí se vám také při návštěvě podzemní štoly.
 

 






Ústecký kraj Brána do Čech Wirtschaftsförderung Erzgebirge GmbH Erzgebirge KEG Pirna

Projekt Cykloregion Krušné hory byl podpořen z finančních prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj.