Nová ves v horách 1

33 km

Tato trasa Vás provede krajinou poblíž Nové Vsi v Horách a Horního Jiřetína. Po cestě se setkáte s řadou povrchů od čistých asfaltových cest, po hluboké bahnité močály, které však lze projet a srdce terénního cyklisty zde poskočí radostí. Proto je potřeba se připravit na téměř jisté zašpinění. Trasa nabízí dva krásné výhledy a přírodní krásy nedotčených Krušných hor. Cesta vede poblíž Státního zámku Jezeří a rozhledny Jeřabina.

Oblast: Nová Ves v Horách - Deutschneudorf

Auto, Cyklobus Litvínov – Nová Ves v Horách
Nástupní místo: Nová Ves v Horách 50°35'56.371"N, 13°28'19.593"E

Popis trasy:

Novou Ves v Horách projedeme silničkou po CT 23 k rozcestí Výšina, kde odbočíme vpravo. Po pár metrech se cesta dělí a my odbočíme z Krušnohorské magistrály doleva, kde se cesta postupně zúží a ocitneme se v lese. Budeme pokračovat mírně vlevo přes Dřevařský rybník směrem k zámku Jezeří. Následuje 5 km dlouhý sjezd, který v ostré pravotočivé zatáčce nabízí úchvatný výhled na zámek a okolní mostecké doly. Lesní kamenitá cesta vede dál dolů až k zámku, kde je možnost prohlídky okolního areálu a v návštěvních hodinách i interiéru. Vrstevnicovou cestou po CT 3106 budeme pokračovat až k vesničce Černice, kde na rozcestí odbočíme vpravo a po 250 m vlevo. Budeme pokračovat několik desítek metrů a naše CT 3106 se opět stočí vpravo nezpevněnou cestou vedoucí kolem rybníku Černice. Zde se setkáme s nejtěžším terénem, který představuje lepkavé bahno, hluboké tůně a při troše nepozornosti si tak můžeme nedobrovolně dopřát bahenní lázeň i se svým kolem. Tento úsek je dlouhý pouhé 2 km, ale jeho projetí je opravdový zážitek, pro který se vyplatí mít kolo, které si s tímto terénem poradí. Kdo si tuto část raději nechá ujít, může z Černic do Dolního Jiřetína dojet po silnici. Při průjezdu obcí Dolní Jiřetín se stále držíme CT 3106, která odbočuje nejdříve vpravo a po 100 m vlevo. Tím vesničku projedeme a budeme směřovat k obci Janov, okrajové části Litvínova. Projedeme obytnou část, kde se ve stoupání dáme ostře nahoru a doprava a pokračujeme sídlištěm k lesu, kde nás dopravní značka informuje, že jsme dorazili na konec Litvínova. Zde pokračuje stoupání dlouhých 8 km. V lesních serpentinách se jede velmi příjemně, jelikož je povrch silnice velice dobře upravený a neklade prakticky žádný odpor. Po terasovitém stoupání projedeme vesničkou Křížatky. Po necelých 25 km cesty nás trasa vede okolo malého parkoviště, ze kterého po pravé straně vede lesní (nesjízdná) pěšina k rozhledně Jeřabina. Místo je vhodné pro krátký odpočinek nebo pro přečkání nevlídného počasí pod střechou volně přístupné rozhledny. Po dalších 800 m stoupání vyjedeme z lesa na planinu s větrnou elektrárnou a následně přijedeme do obce Mníšek. Budeme pokračovat mírným sjezdem k hranicím s Německem, kde na první křižovatce odbočíme vlevo. Následuje průjezd obcí Brüderwiese a Deutschneudorf, kde odbočíme vlevo a dostaneme se tak zpět do Čech. Po vystoupání pár metrů po komunikaci se dostáváme zpět ke startu trasy.

Zajimavosti

Rozhledna Jeřabina (Haselstein) -Tato z části kamenná a z části dřevěná rozhledna se nachází ve výšce  788 m n. m. Na jejím místě stávala již v roce 1884 první dřevěná rozhledna, která však padla za oběť vichřici. Její nástupkyně po 2. světové válce také zanikla. Dnešní rozhledna byla slavnostně otevřena v roce 2009.

Zámek Jezeří – Zámek byl rodovým sídlem Lobkowiczů, kteří mu dali dnešní barokní podobu. I když tento rozsáhlý areál v současné době prochází rekonstrukcí, můžete již navštívit část zámeckých interiérů, kde jsou náznakově prezentovány pokoje knížecí rodiny.

Ústecký kraj Brána do Čech Wirtschaftsförderung Erzgebirge GmbH Erzgebirge KEG Pirna

Projekt Cykloregion Krušné hory byl podpořen z finančních prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj.