Pohraničními lesy a vesnicemi

41 km

Trasa nás provede loukami a lesy české i německé části Krušných hor. Vede v poměrně velké nadmořské výšce. Start i cíl je v obci Satzung a vede nás především německým pohraničím až k Hoře Svatého Šebestiána. Cestou navštívíte vodní nádrž Přísečnice, která se rozkládá na náhorní plošině hor ve výšsce 733 m n. m.

Oblast: Jilmová - Satzung
Délka: 40,5 km
Převýšení: 890 m

Typ kola / Povrch:

Treking, horské kolo / 60 % asfalt, 40 % šotolina
Náročnost: 3 z 5
Doporučená mapa Česko-německé pohraničí, Krušné Hory SHOCart, Krušné hory, Chomutovsko SHOCart
Informační centra: Chomutov, Vejprty, Bärenstein

Dopravní

postupnost:

Auto
Nástupní místo: Obec Satzung, u hotelu Uhligs Gasthof 50°31′36.97″ N, 13°11′41.77″ E

Popis trasy:

Trasa začíná v malé příhraniční vesničce Satzung u kostela, resp. u hotelu s restaurací. Od restaurace vyrazíme ulicí Steinbacher Str. K8104 směrem na Hirtstein. Tuto významnou přírodní památku objedeme zprava. Mineme tedy odbočku modré značky (která vede na tuto geologickou zvláštnost) a odbočíme druhou odbočkou doprava na cca 1,8. km. Po asfaltové lesní cestě se držíme vpravo a na cca 4. km trasa uhýbá vpravo na šotolinovou cestu. Cestu stále sledujeme a rychle ztrácíme výšku. Pozor na 7. km, kde je prudká odbočka vpravo, je zde památník válečným obětem. Od této prudké zatáčky nás cesta zavede do obce Steinbach, ve které hned při vjezdu odbočíme mírně vlevo směrem k železničnímu muzeu. Přejedeme železniční přejezd a po levé straně sleduje koleje až k jejich konci. Trasa dále vede velice frekventovanou ale krásnou šotolinovou cyklostezkou z mírného kopce podél potoka. Na 11. km (nejnižší místo celé trasy) tuto stezku opustíme a přes most se vydáme po zelené značce na táhlé stoupání podél potoka Haselbach. Na druhé straně potoka je vojenský prostor do nějž je vstup zakázán. Tímto vyčerpávajícím stoupáním po kvalitní šotolinové cestě se trasa přiblíží obci Reitzenhain. Zde se přibližujeme už k české hranici. Na hlavní silnici odbočíme vpravo (17. km) a po mírné levé odbočce se dále přibližujeme k hranici. Zde je třeba podotknout, že značení na mapách bývá zmatečné a je třeba pokračovat dále, paralelně s hlavní silnicí. U pomníčku válečným obětem, na cca 18. km, přejedeme krátký pruh trávy (cca 20 m) a dostaneme se tak na hlavní silnici. Přejedeme přes most a překročíme hranici SRN/ČR. Tím zásadně zkrátíme pobyt na rušné hlavní silnici. Naproti čerpací stanici trasa vjede do lesa po modré značce (cca 19. km). Je to šotolinová lesní cesta se střídajícím se lepším a horším povrchem. Po cca 500 m se setkáme s Krušnohorskou magistrálou, která nás plynule dovede až k odbočce k vodní nádrži Přísečnice (pozor odbočka v klesání vpravo – cca 29. km). Přejedeme přes hráz vodní nádrže a po odbočení vpravo na žlutou značku projedeme obcí Kryštofovy Hamry. Žlutá značka nás dovede až na státní hranici. Na zhruba 34. km odbočíme vpravo, v obci Jöhstadt a čeká nás stoupání až na pláně před vesničkou Satzung, kde tato trasa začínala.

Zajimavosti

Náš tip:

Vyhlídka Hirtstein 890 m n. m. – kamenná přírodní památka tvaru palmy. U vyhlídky je i možnost občerstvení v místní restauraci.

Nej na trase:

Steinbach – nenápadná vesnička, známa díky více než 100 let staré úzkorozchodné železnici vedoucí romantickým údolím Přísečnice. Tato trať byla sice přebudována, ale v současné době je pro návštěvníky v provozu úsek Steinbach - Jöhstadt. Výchozí stanice je v obci Steinbach, stejně jako místní železniční muzeum. Bývalá železniční trať byla odtud až do Wolkensteinu přebudována jako cyklostezka.

Vodní nádrž Přísečnice - je přehradní nádrž nacházející se severozápadně od Chomutova pod obcí Kryštofovi Hamry. Toto vodní dílo leží v nadmořské výšce 732,8 m a je obklopeno nádhernou krajinou přírodního parku Bezručovo údolí. Nádrž byla vybudována na přelomu 70. a 80. let minulého století na Přísečnickém potoce. Slouží jako zdroj pitné vody, zdroj energie a také jako protipovodňová ochrana Chomutovského regionu

Praktické:
Od údolí Priessnitztal až k obci Reitzenhain je přísně zakázáno vstupovat do prostoru vojenského území.

Ústecký kraj Brána do Čech Wirtschaftsförderung Erzgebirge GmbH Erzgebirge KEG Pirna

Projekt Cykloregion Krušné hory byl podpořen z finančních prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj.