Údolími pískovcových skal 2

45 km

Krušné hory v tomto okruhu přecházejí do skal Česko-Saského Švýcarska. Trasa Vás vede z údolí až k vrcholům tohoto cípu rozeklané krajiny. Cestou vás potěší upravenost německých vesniček s typickou architekturou hrázděných domů.

Oblast: Ostrov – Bielatal
Délka: 45 km
Převýšení: 825 m

Typ kola / Povrch:

Trekingové kolo / 60 % asfalt, 35 % šotolina, 5 % lesní cesta
Náročnost: 3 z 5
Doporučená mapa SHOCart - Česko-německé pohraničí – Labské pískovce, Českosaské Švýcarsko, Lužické hory; České Středohoří, Děčínské stěny č.3
Informační centra: Děčín, Tisá

Dopravní

postupnost:

Auto, cyklobus z Ústí nad Labem linka č. 21
Nástupní místo: Parkoviště vedle Turistické chaty Tisá 50°47'16.681"N, 14°2'24.778"E

Popis trasy:

Z parkoviště u Turistické chaty (je možné parkovat i pod chatou přes silnici) vede trasa po CT 3017 mírně z kopce lesem na pískovcové náhorní plošině. Po méně než 2,5 km u rozcestí s přístřeškem prudce trasa odbočí vpravo (opustí 3017, travnatá spojka) a překročí hranici do SRN, kde se značně zvýší kvalita povrchu. Po 3,5 km odbočíme mírně doleva na červenou turistickou značku. Po 4,7 km trasy odbočíme opět doleva na žlutou turistickou značku (rozcestník – Zeisigstein, Moorteich), po které jedeme až na cca 7. kilometr. Zde mineme vyhlídku Zeisigstein a také možnost oddychu v malém přístřešku se dvěma stolky. Po cca 400 m se dáme (Birkenweg) doleva a zamíříme do obce Hellendorf. Pokračujeme po hlavní silnici S171 údolím Bahratal až k restauraci Gastäte Zur Linde. Zde je zvýšený provoz kvůli blízkému hraničnímu přechodu v Petrovicích. Na 12. kilometru odbočíme vpravo a po zhruba 10 % stoupání stále po S171 vystoupáme na náhorní plošinu (nadmořská výška 460 m). Po delší rovince po cca 13,5 km trasy klesáme rovně po Rosenthaler Strasse, kterou opustíme silnici číslo S171. Tato šotolinová cesta končí prudším, ale bezpečným sjezdem serpentinou v údolí, po 15,2 km trasy je třeba tedy jet rovně a s rozvahou. V údolí odbočíme doleva a silnice nás dovede k další odbočce vpravo na zhruba 20. km. Odbočku lze snadno identifikovat, protože přímo u ní je několik ze dřeva vyřezaných dinosaurů. Před odbočkou mineme na pravé straně zrekonstruovanou ruinu vysoké pece ze 17 stol. Stoupáním mezi rodinnými domy zhruba po 20 km trasy opustíme obec a odbočkou doleva se vydáme zpevněnou cestou dál. Po zhruba 500 m začneme šotolinovou cestou (Cunnersdorfer Strasse) stoupat až na nadmořskou výšku 373 m. Dále mírným sjezdem dojedeme zhruba na 24. kilometru na zelenou značku, kde odbočíme ostře vlevo. Cesta nás dovede na silnici S169, na které odbočíme vpravo. Podél potoku Cunnersdorferbach dojedeme mírným stoupáním až do malebné obce Cunnersdorf. Po 28,5 km trasy opustíme obec vpravo a vydáme se po Winterleitenstrasse náročným výjezdem po červené značce do obce Rosenthal. Výjezd je dlouhý cca 5,5 km po poměrně špatné cestě. Na jeho vrcholu ve výšce zhruba 470 m nad mořem se zlepší povrch a asfaltovou cestou klesneme několik výškových metrů do obce Rosenthal. V obci odbočíme vlevo (35,5 km) a vydáme se po modré značce silnicí Tetschener Strasse směrem do České republiky. Zhruba po 3,5 km, tedy na 39. kilometru, opustíme SRN a pokračujeme stále do kopce až do prudké zatáčky, kde se napojíme na CT 23, 3017. Touto silnicí dojedeme až ke křižovatce u Hřebenové Boudy (41,5 km), kde odbočíme vpravo. Po CT 23 dojedeme zpět až k našemu nástupnímu místu.

Zajimavosti

Náš tip:

Tiské stěny - Skalní město v Tisé je součástí CHKO Labské pískovce a je rájem horolezců, turistů a všech obdivovatelů přírodních krás. Toto malebné místo je také světově proslulé - mohli jste jej spatřit ve filmu Letopisy Narnie. V oblasti jsou vytyčeny 2 prohlídkové okruhy, které vás provedou labyrinty skalních věží nejrůznějších tvarů a podob s názvy jako např. Janusova hlava, Žába, Dědečkova stolice, Napoleonova bota a mnohé další.

Nej na trase:

Vyhlídka Zeisigstein (550 m n. m.) – V lesích ukryté vyhlídkové místo, na cyklotrase vedoucí z Hellendorfu do údolí Bielatal.

Vyhlídka Kaiser Wilhelm Feste – Známá vyhlídka v údolí Bielatal nazývaná též „Bielablick“, má podobu uměle vystavěné bašty na skalním masivu. Přístup je strmým lesním svahem.

Die Herkulessäulen – Neboli “Herkulovy sloupy” se nachází na pravé straně údolí Bielatal, pouhý 1 km za obcí Ottomühle. Jde o skalní věže připomínající svými tvary nohy bájného Herkula.

Historická vysoká pec v Brausenstein – Pozůstatky železné huti pochází z konce 17. století. Zpracovávala se zde železná ruda dovážená z dolů u Berggiesshübel. Vyráběly se zde např. litinové tály na kamna či dělové koule pro saské zbrojnice v Drážďanech, pevnosti Königstein nebo na hradu Stolpen.

Sochy dinosaurů – Ze dřeva vyřezáni dinosauři v životní velikosti vás přivítají při vjezdu do obce Reichstein u křižovatky, kde na trase odbočujeme vpravo.

Katzstein - Neboli v doslovném překladu „Kočičí kámen“ – název prý pochází od dřívějšího výskytu divokých koček v těchto místech (poslední byla skolena roku 1809). Tvoří ji skalní masiv celý porostlý lesem. Součástí Katzsteinu je např. Katzfels (Kočičí masiv) - malá věžička, na kterou vás zavedou železné schody zakončené půvabným výhledem na skaliska Schrammstein, Winterberg, Zschirnstein a české výšiny.

Praktické:

Parkování pod Turistickou chatou Tisá nedoporučujeme kvůli častým krádežím, lepší je parkování přímo u chaty po dohodě s personálem restaurace.
Chcete-li si užít výhledy z vyhlídkových míst po cestě, vezměte si s sebou zámek na kolo a před samotným výstupem na vyhlídku uzamkněte kolo dole.

Ústecký kraj Brána do Čech Wirtschaftsförderung Erzgebirge GmbH Erzgebirge KEG Pirna

Projekt Cykloregion Krušné hory byl podpořen z finančních prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj.